BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Doa

Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah,
Jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Tuesday 20 December 2011

Bersyukur atas Nikmat kurniaanNya

Assalamualaikum.....

Setelah hampir 2 bulan tidak mengemaskinikan blog ini..Terasa malam ney, ingin menjengah sekejap dan menulis sepatah dua kata....(2 kata sahaja kerr..ok done..hahhaa)....Ayat pemanis bahasa sememangnya begitu..:-)...

Kita ketepikan dahulu cerita balik kampung yang tidak sudah-sudah dalam entri yang terdahulu..Sebulan yang lepas...Kalau nak diceritakan kembali, rasanya seperti tidak relevan plak dengan keadaan sekarang ini..Yelah, dah balik, kembali, balik pulak ..Namun cerita tersebut tidak juga di sambungnya...Hehe..Maaflah..Kesibukan yang rasanya lemasss membuatkan tangan dan jari jemari ini tidak mesra untuk dilayangkan di blog ini....Kadang kala terasa juga ingin menyambungnya, namun bebalan hati yang tidak menentu moodnya, membuatkan darjah kerajinan terus menurun dan menjunam dengan teruknya....

Malam ini, darjah kerajinan sedikit meninggi dengan suhu yang semakin sejuk di kala malam ini...Sudah hampir 2 minggu meninggalkan bumi Cameron, namun setelah kembali sekarang, terasa kesejukkan itu tersangat melampau...Sehinggakan ingin melarikan diri sekejap ke bawah..Menikmati panahan matahari...hehe...Namun, berbekalkan lemak yang sedia ada di tubuh, sejuknya dapat dikurangkan sedikitlah...hahahha......Jari-jemari kadangkala terasa kebasnya, begitu juga dengan anggota lain seperti hidung yang mula hendak ................hehehe..Suhu yang sejuk ini, membuatkan diri terasa kerajinan sedikit malam ini....Oleh sebab itulah, dikemaskinikan blog ini...:-)

Ok ..Kembali kepada isi kandungan yang hendak diceritakan......


Bersyukur atas nikmat yang diberikan serta kurniannNya....

Alhamdulilah, sehingga detik nafas aku hari ini, aku bersukur atas segala kenikmatan yang diberikan oleh Pencipta kita ALLAH S.W.T...Bersyukur kerana, diberikan keluarga yang baik dan memahami, rakan-rakan yang tidak pernah melakukan onar pada diriku, diberikan kesihatan serta anggota badan yang baik dan sempurna, diberikan kerja yang halal dan sempurna buatku dan bersyukur masih lagi bernafas atas muka bumi ini,.....

Entri kali ini, lebih mengingatkan diriku tentang rasa syukur setelah hidup selama 25 tahun atas muka bumi ini...Semalam, banyak ucapan serta doa yang dititipkan sempena hari jadiku....Makanya, hari ini kugagahkan sifat kerajinanku untuk menulis....Terima kasih banyak-banyak atas doa-doa daripada keluarga tersayang dan juga teman-teman....Aku sangat hargainya......

Bercakap soal syukur, sungguh tidak akan ada penghujungnya sehingga nyawa ini dikembalikan padanNya..Perihal syukur ini, kadang kala aku akui, sedikit terlupa untuk mengucapkannya pada Illahi....Segala kelebihan dan kekurangnya yang ditempuh, ucapan itu kadang kala sedikit terlewat dan kadang  kala juga kita terus melupainya.....Namun, syukur sekali lagi, Dia terus mengingati kita dalam setiap doa usai solat...Alhamdulilah.....Aku masih lagi mengingatiNya.....

25 tahun hidup di dunia ini, banyak perkara yang aku belajar...Soal kehidupan yang ternyata banyak ragamnya yang tidak terhitung jarinya...Begitu banyak pengalaman yang dikutip bukan sahaja atas pengalaman diri sendiri, malahan lebih kepada pengalaman orang lain...Sungguh, melihat orang lain, aku bersyukur ...Kadang kala, terasa juga bila melihat orang di sekeliling kita yang ternyata lebih dari aku, kegusaran itu ternyata ada..Malahan lebih gusar....Tatkala melihat wanita cantik paras wajahnya, dikurniakan tubuh yang menawan, budi yang baik....Aku gumam sendiri..Merenung kembali diri sendiri..Mengapakah aku bukan dilahirkan sebegitu??Menjadi tumpuan orang lain...???Tika itu, tidak ada jawapan atas persoalan yang aku bina sendiri...Sungguh, sudah acap kali perkara yang sama aku tanyakan...Dalam 25 tahun ini, tidak pasti berapa banyak soalan yang sama dan jawapan turut sama..KOSONG....

Ternyata, kita akan dewasa sedewasanya usia kita...Dengan ilmu yang ada...Kita belajar bagaimana Allah itu menjadikan manusia itu sama sahaja..Tidak ada bezanya dimataNya....Dia memberikan kita dengan selengkap-lengkap ciptaanNya..Dia yang mengetahui segala yang tersurat dan tersirat.....Saat itu, rasa begitu naifnya diriku ini....Jika dibandingkan dengan orang lain yang lahirnya kedunia tanpa Agama, aku sepatutnya bersyukur....Bila aku dilahirkan  dengan adanya ibu bapa hingga hari ini, perkataan syukur aku perlu tambahkan...dan saat hingga ke hari ini, dengan kenikmatan yang dilimpahkan olehNya dengan keluarga yang tiada pincangnya, dengan rezeki yang tidak pernah putus, saat itu termalu aku sendiri dengan soalan aku dahulu.....Tidak terungkap dengan kata-kata..Betapa bersyukur dan betapa bertuahnya diri ini atas limpah nikmat yang diberikan.....


Sesungguhnya, sampai ke saat ini aku tidak ada jawapan atas soalan-soalan yang pernah ku lemparkan dalam diri ini sejak dahulu lagi..Namun, satu yang ku pasti..SYUKUR lah atas segala yang diberikan olehNya...Kita tidak tahu, bila dan dimana, segala kenikmatan yang diberikanNya diambil....Dan seandainya diambil dan ditarik..DIA sememangnya berhak atas ciptaanNya....Dan sehingga saat itu terjadi, maka aku perlu menginsafi diri dan bersyukur atas segala-galanya.....Alhamdulilah, terima kasih Ya Allah atas nikmat yang telah kau berikan padaku sejak 25 tahun ini...Terima kasih juga atas nikmat yang telah kau kurniakan pada keluarga, teman-temanku serta saudara seagamaku......


p/s: Masih banyak aku perlu belajar..Terasa 25 tahun, masih belum lengkap....

0 comments: